Wpis

środa, 24 października 2012

10 dni na zwrot towaru w e-sklepie

Jeśli ktoś jeszcze o tym nie słyszał : każdy ma prawo do zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. (Czytaj więcej)

Ostatnio ktoś zapytał mnie, po co takie prawo, zwłaszcza że konsumenci mogą go nadużywać i wypożyczać sobie sprzęty z e-sklepów, by po wykorzystaniu ich np. na rodzinnej imprezie odesłać je do sklepu.

Być może Ustawodawca uznał, że to konsument jest stroną słabszą w przypadku tego rodzaju transakcji bo to on przed zawarciem transakcji nie widzi naocznie towaru, który kupuje, nie może go dotknąć, czy naocznie stwierdzić że jest taki, jak na zdjęciu w internecie. Może to zrobić dopiero, gdy zakupiony towar do niego dotrze za pośrednictwem poczty czy kuriera. Tego rodzaju przywilej ma natomiast sprzedający który widzi towar przed zawarciem transakcji.

Być może więc intencją Ustawodawcy, który dał Konsumentowi 10 dni na odesłanie towaru bez podania przyczyny, była tzw. dyskryminacja pozytywna, tzn. wprowadzenie rozwiązania prawnego, które jego zdaniem wyrówna szanse na rynku internetowym pomiędzy stronami transakcji.

Tego rodzaju rozwiązanie prawne może mieć charakter tymczasowy. W przypadku więc, gdy okaże się, że rozwiązanie to jest nadużywane przez klientów, możliwa jest nowelizacja prawa na takie, które wyrównuje szanse każdej ze stron transakcji.

PRZEDSIĘBIORCY MOGĄ SIĘ NIE ZGADZAĆ

Warto pamiętać, że przedsiębiorcy nie są pozbawieni jakichkolwiek praw w przypadku nadużycia przez Konsumenta prawa do odstąpienia od umowy.

Np. art  7 ust 3. Ustawy o o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny mówi iż odesłany towar powinien być w stanie niepogorszonym. Tylko wtedy przedsiębiorca może ponownie go sprzedać. Jeśli uzna, że towar jest w stanie pogorszonym, może dochodzić swoich praw. Jeśli obie strony są przekonane o słuszności swoich racji, zanim pójdą do sądu, mogą zwrócić się o polubowne rozstrzygnięcie sporu m.in. do Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta, czy też do  Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej. 

 



Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
biznesiprawo
Czas publikacji:
środa, 24 października 2012 18:06

Polecane wpisy

Wyszukiwarka

Autorzy

Zakładki

Kanał informacyjny

Opcje Bloxa